Organizarea și funcționarea Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență "Bistrița" al județului Bistrița-Năsăud

I. ASPECTE GENERALE

1. Funcționează în baza prevederilor:

  • art.10 din Ordonanța Guvernului nr.88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.363/2002, modificată și completată prin Ordonanța de Urgență nr.25/2004 aprobată prin Legea nr.329/2004 și Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 191/2005;
  • Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, aprobată prin Legea nr.15/2005;
  • Hotărârea Guvernului României nr.1492/2004 privind principiile de organizare, funcționare și atribuțiile serviciilor de urgență profesioniste.

2. S-a înființat în data de 15.12.2004, în baza Ordinului ministrului administrației și internelor nr.I/0671 din 01.12.2004 prin unificarea:

  • Grupului de Pompieri "Bistrița" al județului Bistrița-Năsăud;
  • Inspectoratul de Protecție Civilă al județului Bistrița-Năsăud iar începând cu data de 15.07.2007 a fost reorganizat prin intrarea în vigoare a noului stat de organizare aprobat prin Ordinul inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență nr.07684 din 28.06.2007.

3. Este constituit ca serviciu public deconcentrat în subordinea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență în scopul asigurării managementului situațiilor de urgență pe tipuri de risc din competență.

4. Activitatea inspectoratului este coordonată de prefect, conform prevederilor Legii nr.340/2004 privind instituția prefectului, cu modificările și completările ulterioare.

5. Inspectoratul este unitate cu personalitate juridică, inspectorul șef are calitatea de ordonator terțiar de credite și se subordonează nemijlocit inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență.

6. Are structuri specializate destinate să execute misiuni de prevenire, monitorizare și gestionare a situațiilor de urgență și își desfășoară activitatea în următoarele sedii:

  • str. Sigmirului nr.16, municipiul Bistrița - comanda inspectoratului și Detașamentul de Pompieri Bistrița;
  • str. Republicii nr.3-5, municipiul Bistrița - inspecția de prevenire;
  • str. Grigore Bălan nr.11, municipiul Bistrița- depozite;
  • Piața Unirii nr.17, oraș Năsăud - Secția de Pompieri Năsăud;
  • str.Trandafirilor nr.6, oraș Beclean - Stația de Pompieri Beclean;
  • Str. Carpaților nr. 8B, oraș Sângeorz-Băi - Stația Sângeorz-Băi;
  • str.Bistricioarei nr.359, loc. Prundu Bârgăului - Stația de Pompieri Prundu Bârgăului.

7. În îndeplinirea atribuțiilor ce-i revin din legi, ordonanțe si hotărâri ale Guvernului, ordine, instrucțiuni și regulamente emise de Ministerul Administrației și Internelor și ale inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, cooperează cu:

  • structurile județene ale Ministerului Administrației și Internelor;
  • marea unitate și unități ale Ministerului Apărării care funcționează în zona de competență a inspectoratului;
  • autoritățile administrației publice locale;
  • alte instituții și organisme care au atribuții privind apărarea vieții, bunurilor și mediului;
  • serviciile de pompieri din alte țări: orașul Herzogenrath - Germania, provincia Zeelanda - Olanda și orașul Kreuzlingen - Elveția;

II. ATRIBUȚIILE INSPECTORATULUI

1. Inspectoratul are misiunea de a asigura, în zona de competență (județul Bistrița-Năsăud), în mod unitar și profesionist, apărarea vieții și sănătății populației, a mediului înconjurător, a valorilor materiale și culturale, pe timpul producerii unor incendii, accidente, fenomene meteo periculoase sau a altor situații de urgență.

2. Scopul activităților desfășurate de inspectorat este îndeplinirea misiunilor de protecție a populației, bunurilor și mediului în situații de urgență și protecție civilă, prin realizarea următoarelor obiective principale:

  • pregătirea preventivă și protecția prioritară a populației;
  • realizarea condițiilor necesare supraviețuirii în situații de urgență;
  • participarea la protecția valorilor culturale, arhivistice, de patrimoniu și a bunurilor materiale, precum și a mediului;
  • desfășurarea pregătirii profesionale a personalului organismelor specializate și serviciilor de urgență;
  • organizarea și executarea intervenției operative pentru limitarea și înlăturarea efectelor situațiilor de urgență;
  • constituirea rezervelor de resurse financiare și tehnico-materiale specifice.

3. Obiectivul general al inspectoratului este îndeplinirea misiunilor de protecție a populației, bunurilor și mediului în situații de urgență și protecție civilă, prin realizarea următoarelor acțiuni principale:

  • asigurarea cadrului legal și a condițiilor necesare funcționarii optime;
  • înființarea, organizarea și operaționalizarea structurilor pentru prevenirea și gestionarea situațiilor de urgență ale autorităților publice locale.

4. Atribuțiile generale îndeplinite de inspectorat în domeniile de competență și în plan județean sunt cele prevăzute la art.11 din Hotărârea Guvernului nr.1492/2004 privind principiile de organizare, funcționarea și atribuțiile serviciilor de urgență profesioniste.

III. ORGANIZAREA INSPECTORATULUI

Inspectoratul are următoarele structuri organizatorice:

1. COMANDA:

  • Inspector șef;
  • Prim-adjunct;
  • Adjunct.

2. CENTRUL OPERAȚIONAL

3. SERVICIUL PREGĂTIRE PENTRU INTERVENȚIE ȘI REZILIENȚA COMUNITĂȚILOR

4. MANAGEMENT STĂRI EXCEPȚIONALE

5. STRUCTURA DE SECURITATE

6. INSPECȚIA DE PREVENIRE

7. SERVICIUL COMUNICAȚII ȘI TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI

8. SERVICIUL LOGISTIC

9. ACHIZIȚII PUBLICE

10. FINANCIAR

11. SERVICIUL RESURSE UMANE

12. CONTROL

13. JURIDIC

14. SECRETARIAT ȘI DOCUMENTE CLASIFICATE

15. INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE

16. PSIHOLOGIE

17. STRUCTURI DE INTERVENȚIE:

17.1. Detașamentul de Pompieri Bistrița:

  • Garda de Intervenție;
  • Formațiunea de protecție civilă.

17.2. Secția de Pompieri Năsăud:

  • Garda de Intervenție.

17.3. Stația de Pompieri Beclean:

  • Garda de Intervenție.

17.4. Stația de Pompieri Sângeorz-Băi:

  • Garda de Intervenție.

17.5. Stația de Pompieri Prundu Bârgăului:

  • Garda de Intervenție.

Organigrama cu structura organizatorică de ansamblu a unității este prezentată în Anexa nr.1.

IV. ASIGURAREA MATERIALĂ ȘI FINANCIARĂ

Înzestrarea, dotarea și asigurarea cu mijloace tehnice specifice și de altă natură se face pe baza tabelelor de înzestrare și a normelor tehnice întocmite și aprobate potrivit competențelor. Finanțarea cheltuielilor curente și de capital aferente inspectoratului se asigură conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr.88/2001, astfel:

  • din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administrației și Internelor;
  • din bugetul propriu al județului, anexa la Legea bugetului de stat din unele venituri ale bugetului de stat, pentru finanțarea cheltuielilor de întreținere și gospodărire, pentru reparații curente și capitale;
  • din fondurile publice locale din orice categorie de cheltuieli, cu excepția celor pe linie de personal.